уторак, 7. јун 2016.

Још једно невреме у Дивљани

Сл.1. Ман. Дивљана
Сам Бог свети зна зашто се свако невреме под Сувом планином сковали најпре над манастиром светог Димитрија. Облаци се разгоропаде, почну да прете и ричу, баш као некада онај Лије, џиновски ратник цара Диоклецијана над сићушним Нестором, учеником солунског Свеца. А онда, изненада, како су се сабрали тако се и развеју или се пак сјуре низ долину да тамо сеју штету и страх, остављајући манастир у свом вековном, често ремећеном миру. Чак се и зрачак сунца однекуд стидљиво промоли док се у старој звонари још увек тромо њишу столетна звона којима је отац Серафим до малочас растеривао незване градоносне госте.

То ћудљиво дивљанско невреме и мене је неколико пута тамо затекло. Међутим, овога лета њега нису нанеле планинске стихије већ разни људи и гласине. Прочуло се, наиме, да је управо Дивљана, због своје старине и пространог конака, одређена за седиште римског папе и његових бискупа у току прославе великог јубилеја који је унавелико планиран у Нишу, родном граду цара Константина. Та вест је снажно, као гром из ведра неба, погодила манастирску обитељ. Чувши то, један калуђер је побегао из Дивљане а убрзо га је сустигао и млади искушеник. Седео сам тада у келији мати Ангелине и покушавао да забележим неке старе молитвене песме које је она још увек добро памтила. Претурала је по својој песмарици али није могла да запева. Била је промукла, забринута и тужна тог суморног дивљанског пролећа 2011. године.

Сл. 2. Мати Ангелина испред старог конака
- Ја сам Бога молила, молила, молила, да они остану. И да отац Николај не изађе, ни Срђан не би изашао. Него, он пре подне, Срђан по подне. А говорила сам му: немој, Срђане, немој. Кажу ми: нећу да чекам папу! А куј ће чека папу? Ко је луд да чека папу? Него, не знају, манастир се не оставља до последње. Ја знам тако. Мене је мати Дарија учила да манастир мора да се брани. Нема бегање. Светиња не сме да се оставља...

На помен драге матушке, њене бистре плаветне очи засјаше од наврлих сећања на давна времена када је са шеснаест година, баш на празник Благовести, стигла у Дивљански манастир:

Сл. 3. Мати Дарија
- Ту сам од четрдес седме и чини ми се да ми је рекао неко: цео свет да ти поклоним ајд` изађи из манастира - Боже сачувај! А какве смо муке имали те године када су комунисти стигли. Били су гори од ђавола. Са шлемовима, реденицима, у оним чизмама, наоружани до зуба. Све нас постројили испред цркве и траже да се одрекнемо и Бога и манастира. Ми стојимо обучени у своја одела, бројанице, капе, расе, све по реду како се монаси облаче. Они уперили цеви у нас, само чекамо да нас покосе. Пуцали су у ваздух. Са нама је тад био и духовник Доментијан али он ништа није говорио, све се матушка истакињала. Без школе је била али нико није могао да је победи. Много је била спремна, способна жена. Она је дошла у манастир код Рускиња тридесете године, кад сам се ја родила. После је са њима отишла у Македонију у неки манастир Пречиста, затим се вратила у Дивљану. Ми смо из истог села. Она је моја комшика. Тако, као хангар и штала, моји и њени... И тад им она рекне: Ако треба да се страда за Бога, страдаћемо, али, зашта смо криви? Ако смо вас нешто увредили, али ако нисмо, што нас онда убивате? После је неко из те групе комуњарчина рекао: ја не знам зашто бисмо ми сад те људе убијали. Мучила га савест. Онда све монаштво отерали у затвор у Паланку. Ја сам онда тек упала, ништа нисам знала. Биле су још две искушенице и нама је игуман Доментијан говорио да само ћутимо, да слушамо шта старији кажу и да се ми ништа не убацујемо. Каже: можете нешто да погрешите. Нису нас тада мучили, само саслушавали и питали да ли хоће неко да се одрекне вере. Били смо тамо недељу дана а кад смо се вратили они у манастиру све позакључавали храну и канцеларије. Поставили своје људе, донели њине књиге и по цео дан нешто пишу. Бог зна шта раде, ђаволишу. Ујутру дођу, увече оду. У шталу њину стоку наместили, нашу све поистеривали. Они су тада хтели да почисте манастир, да ништа манастирско не постоји... Жељко, ми тада ни да јемо нисмо имали! Ни леба, ништа. Кад матушка оде по нешто а они ни да је чују: шта ћеш ту? Ко те звао? После је она решила да иде у Ниш. И отишла је код владике Јована. Ти њега не знаш, мали си био. Дође код њега у канцеларију и каже му: преосвећени, нит нам дају да једемо, нит нам дају стоку, ништа немамо... А он јој каже овако: мати Дарија, ништа не могу да помогнем, него, које су ти сестре најјаче и спремне за битку, кад они дођу ујутру а ви нападните... Тако је и било. Једног јутра кад они дођу а нас неколико, узеле мотке, па кренемо. Имали смо једну сестру која је водила. Није била много висока али овако је била огромна. Носила је пиштољ на кук и секирче у рукама. Кад она изађе, упада у масу. Само брише. А ми као пчелице за њом летимо. Све је слушамо како нам командује, мораш да гледаш шта она ради. Ударамо ми тад те ђаволе а један од њих, Жика Павловић из Мокре, до скоро је живео, поче да виче: немојте! немојте! немојте! нећемо више никад ту да приђемо! И побегоше. Оставише и кључеве и све а ми тад истерасмо и њихову стоку. Одбише се они тада и никада се више нису вратили. Та опасна сестра се звала Митродора. Била је рођена братаница мати Дарије.

Матушка тад подиже своје измучене, лопатасте шака и начини од њих два коштурњава дурбина кроз која ме потом погледа широм отворених очију:

Сл. 4. Мати Митродора
- Овакве је очи имала. Као неки најстрашнији милицајац. Јунак страшан. Никога се није бојала. И у Дивљани и у Светом Роману, свуд је она битка била. Направили путеве кроз црквена дворишта, иду колима, не познају те. А она их зауставља. Људи из кола ваде секире, хоће да се бију с њом а она им каже: дођи, дођи... Зове их тако. И ми смо увек, по две, три, биле уз њу. И све она то одби. Пре три године је умрла у Наупару. Била је и у Свети Роман, а најпре у Дивљану. И отац и мајка и њи три сестре, сви се замонашили. Прво ћерке отишле у манастир, после и њи двоје. Отац јој је умро у свети Роман. Мајка у Наупаре.

- А отац Доментијан, како се он држао у том Дивљанском боју? – упитах.

Сл. 5. Отац Доментијан
- Држао се по страни. Градско дете. Он је из Крушевца, из центра. А и болестан је био па се није излагао. Код нас је дошао из Вете, био је тамо искушеник код неког Данила Синка, Руса, тај је много добар и побожан био. После га примила наша игуманија. Много се он лепо слагао и договарао са њом. Као анђео је био тај игуман Доментијан до краја живота. Толико је лепо служио, толико лепо... Он ме учио певање. Ми по цео дан радимо и увече кад дођемо идемо по благослов код игуманије а он тамо дође и све нама прича, само о Богу, нема никакаве друге приче. Морали смо да знамо све празнике у години и кога су датума. То мораш све да знаш. И уз то нас учи мало и певање. Много је био спреман, мада се у пољопривреду није мешао, то су сестре радиле. Био је нешто много оболео на плућа и један добар лекар Стевчић, из Пирота му мајка, рече да је та оштрина у Дивљани јака за њега и да мора да мења место. Матушка га пребаци тада у Свети Роман. Тамо је било главно седиште а он је водио књиге, био је администратор и духовник за сва три манастира а био је и главни столар. Радио је много лепе столице и ове овде клупе што су јаке, и оне тамо столове. То да вучеш па не можеш да изломиш. Прекјуче баш, Серафим паде с ове његове столице што су навукли сомот сад на њу. И рекох, поломи се све она столица, кад она ни макла није. То никад нема да се изломи што је он израдио.

Матушка је причала усхићено, стегнутих песница којима је дочаравала чврстину Доментијновог рукодеља. Потом јој се лице сасвим разнежи од наврлих сећања:

Сл.6. Млада м. Ангелина
- Милина, милина једна је била. Мени је у манастиру било као да сам у рај ушла. Мислила сам да ће увек тако да буде. Али полако, полако и олаби се све... Шездесет и неколико година сам у манастиру. Имала сам шеснаест година када сам дошла, девојчица. Памтим, онда се све ручавало у цркви. Тамо су била два реда од по три стола. Док су Рускиње биле, оне напуне та два реда од краја до краја, чак до олтара. Сећам се, доручак, ручак, вечера, па и кад је празник, цивил никада није сео са монаштвом. Никада. Игуман и игуманија дођу, сестре све, намести се навој на сред цркве и једна сестра чита Житије, чита Пролог, а сутрадан друга и тако редом. Ја сам вечито била сервирка и то сам много брзо радила. Кад буде празник једна сестра и ја, лепо се обучемо, свечано, и онда ту постављамо. Кад завршимо окренемо се ка олтару и поклонимо се три пута. Онда се и трпези поклонимо три пута, узмемо благослов од игуманије и од игумана, читач почне да чита а ми станемо као укопане док они ручају. Једе се, заврши се, излази се а да се ни једна реч овако не проговори. Много је било лепо. Ја сам дуго са сестрама била на пољопривреду, а друге сестре оду у шталу. И кад прве завршимо, ми не идемо на вечеру у манастир него одемо да помогнемо сестрама. Кад оне стигну пре, дођу па нама помогну. Толико смо се помагале, толико смо се волеле [1]. Била сам једно тријес и неколико година на пољопривреду, само прву годину сам чувала овце. Ја сам са села, и нема биљку коју не знам да посејем, да оперем кад треба. После сам била без смене тријес година код крава. Скоро сви избегавају штале а ја сам заволела те животиње. Па мора неко да их гледа. Имала сам много лепе краве. Долазили су из целог нишког региона да их виде, дивили су се. Тридесет и шест литара је једна давала млека, ал знаш које млеко? Као овче. А тад је више обавеза било око муже, није било тих машина да се наместе. Стоку сам много волела а кујну нисам волела. За кујну је била задужена Марта. Знаш Марту? Она ич није волела стоку, била је мало брзак. Ал у кујне је лепо радила, док је је знала. После, богме, седам осам година, изгубила се била. Ето, сад немам никог, Аквилина пала на кревет, Јулија се савила, ја се још мало како борим. Неваља кад нема људи, много не ваља...

Матушка мало поћута, затим ме упита:

- Јел си био скоро у Свети Роман?

- Пре годину, две... – одговорих.

- А јеси ли излазио горе према гробљу, тамо где су старе степенице?

- Давно сам се тамо пењао. Отац Никодим нас је уводио горе на спрат. Била је тамо нека лепа баштица.

- Е тај конак кад се уђе, ту сам ја на мешалице радила с мајсторима све. Владика Јован реко тад мутушки: мати Дарија, прими манастир, много ми жао, свети Роман је велика светиња а пропада. И кад смо тамо наишле, Жељко, да се уплашиш. Све су плафони попадали, чудеса, не знаш шта да гледаш, не знаш куд да гледаш. Направиле смо и конак према гробљу, и онај стари смо обновиле. Тако смо се све измучиле, измучиле а сад кажу да бегамо у шуму, ће дође папа. Куј да бега? Где да бегам? Нека папа бега! Ја не идем нигде па нек дође ко хоће. Не би ја уопште изашла. Ја сам и овде рекла, а они се смејали, ако треба да се бијемо, ја ћу и овако мртва, спремна за гроб, прва да пођем. Кад сам уз ту сестру некад ишла, увек сам носила добру мотку, ал била сам тад јака као земља. Ако сам мала. Џак од цемента или ђубриво узмем тако и метнем на кук и идем докле оћеш, носимо негде у брдо. Много сам била јака а сад нисам, сад не могу, богме, али могла би, на пример, да станем и да кажем: не може ту.

Ове последње речи мати Ангелина процеди тихо и значајно, уздигнута чела и истурене браде, као да заиста стоји пред римским папом који у неверици посматра како му једна дивљанска монахиња, уместо добродошлице, својим дугачким и чворнатим кажипрстом показује пут до манастирске капије. Матушка се затим окрену ка мени и прострели ме својим плавим, орловским очима:

- Да се окупити. Сви да се окупите. Од Пирота до Ниша, колико вас има. Да браните манастир. Ево, и ја ћу ако треба, мртва, да се бијем. Нећете ваљда да дозволите да такви лудаци дођу?

- Па, нећемо... – рекох неубедљиво а старица сетно настави:

Сл. 7. Отац Тимотеј и мати Ангелина
- Ех, да је сад ту Тимотеј... Ма какви! Он Дивљану не би дао ни за шта. Црк`о био за Дивљану. Само Дивљана, па Дивљана. И много је волео кад је дошао Серафим. Серафим се држао, знао је зашто је дошао у манастир. Једаред се били нешто мало споречкали, али мало, ја нисам чула да се сваде. Серафим се тад наљутио и отишао код Дионисија а Дионисије му је казао: врати се у манастир. И више се никад нису свадили. Серафим је тада био још детишњак, ништа није знао од пољопривреде да поради, ал богме, сад све зна. Кад ја тад нешто викнем на њега, Тимотеј рекне: Нека га, и он је слаб, не може ни он. Увек га је бранио и до краја живота није за њега ништа лоше умео да каже. Али, отиш`о Тимотеј... Жељко, како је само он умро! Оно није смрт! Тог дана нисам могла код њега да отидем до пола три, три. Били мајстори, ручак. И кад одо, он каже: ти једва стижеш. Рекох: једва. Њему су се руке овако све биле згрчиле и тресле. Никако није мого да једе сам. Једно месец дана сам га тако хранила. Принесем му да руча, он два, три залчета узе и каже: не могу више. После и вечеру тако исто мало узе па рече: Ангелина, наврати ти ту код мене око осам сати. Добро, реко`, али видим ја, готов је. Дао ми Господ тада неку слободу и нити се бојим, нити кога зовем, нити коме причам. Целу ноћ сам бдела. Жао ми га много било. И уђем једном, а он само каже: мало воду. Дам му воду. Боли ли те нешто оче Тимотеје? питам. Не, рече, а очима, овако, окрену ка плафону. Рекох: шта гледаш тамо? Гледам кол`ко је сати. Није сат тамо, сат је ево га овамо... Тако је тер`о до пола четири и тад му ја кажем: оче Тимотеје, више не знам шта да ти дам. Пет минута није прошло кад он мени одговори: Ено, онај медак онде. Била је једна сталажица, и на њој умућен мед. Дај ми то да попијем. Попи ти он то, Жељко, и окрену се према иконама. Тада дође отац Николај, још је био искушеник. Брате Небојша, рекох му, отац Тимотије се спрема богме, за смрт. Него, ако хоћете дођите. Мене није страх, али није лепо да будем сама док умире. Тад он оде да однесе топлу воду Серафиму за лутургију и да му каже шта се дешава па се одмах врати. Тимотеје, Тимотеје... почнем тад да га тихо зовем а он мирно, нит се грца, ништа, мени каже: реци. Опрости ми, рекох, све што нисам знала да те послушам. И положим поклон пред њим. Он мени ту не одговори ништа него рече: ево, стижем, стижем... И само још три пут полако отвори уста и исправи руке. Тада, Жељко, замириса, замириса по соби неки мирис, нека милина, нека лепота! Он се лепо склопи, као да је заспао. И још лепше се наместио него да је заспао. Испружи се. Рекох да идем да тражим пешкир, што вежу њиме да се уста не отворе, ал није требало. Обуче га Серафим у одежде. Мету га у сандук. Лепши је тада био него жив, само је био исушен. Као светац је умро. Нит је закукао, нит да каже: боли ме, а колко је оно боловао. И помало је јео, па се исушио, све саме живе коскице искочиле. И ето тако, заврши се... А волео је да се оконча та кућа, тај нови конак, али није могао да доживи. Баш је волео. Али сад шта да се ради. Хвала Богу на свему. Он је све тако говорио, кад му кажеш нешто за неку штету, за неправду, за неко невреме, он само каже: хвала Богу на свему. Или кад му кажеш да нешто није добро, да не иде, а он одговара: све ће то Бог да уреди. Само тако је знао. Ни да осуди, ни да каже: аман. Знао је само да се насмеје, да се пошали. Једино у пчеле није могао. Почела да га уједале а он виче: Нећу ја! Нећу! Пироћанац нека гледа пчеле! 

Сл. 8. Отац Серафим и отац Тимотеј на богослужењу

Мати Ангелина тад поче да млатара рукама, баш онако како се отац Тимотеј бранио од љутих напасница. Потом ми исприча како су пчеле најпре чувале Рускиње, после их је преузео поп Вића из Мокре, затим матушка Дарија, она их је предала оцу Сави, отац Сава оцу Тимотеју, а отац Тимотеј, са великим задовољством, оцу Серафиму. На помен руских монахиња сетих се да је упитам за чувену игуманију:

- Шта си слушала о мати Диодори, схимонахињи Марији?

Сл. 9. Мати Диодора, схим. Марија
- Мени је игуманија причала да се она хранила само у цркви од оног што следује игуманији. Тако, два парчета четвртастог хлеба од просфоре и чашица једна мало вина у коју се после досипа топла вода, то се зове „топлота“. Она то попије, и каже игуманија, кад стругне да бежи, једва је стигнемо, до бунара ред направимо, трчимо по њу благослов да узмемо. Одмах се повлачила у келију. Оне, Жељко, много урадиле. Гледај ову зимску цркву, па шталу, па овај дом доле, па онај конак што смо ту имали, па овај подрум доле што је до пута, све су то оне урадиле. Кажу да је све то било толико чисто, неописиво. Имале су и своје лекове и медицинске сетре, не знам да ли су уопште ишле код лекара. Ал као у сваком друштву и у њеном буљуку имало нешто што не ваља. Нека монахиња хтела да иде сама да се подвизава, без питања, без благослова. Ту горе се подвизавала, изнад хангара. Диодора јој говорила да то не ваља, ал она је отишла. И кад је умрла, није било ни опела, ни ништа. Закопали је као животињу. Нема ни обележје, ни крст, ништа нема... Не смеш ништа без благослова. Мати Диодора је била много јака. Све је распоређивала преко намеснице. Она је ишла тамо код ње у келију по савете. Њена келијица је била ту где су наше пчеле, па одатле још мало ка шуми, не знам да ли има двеста метара. Та кућица је била мала. Једна сестра и ја смо је растурале. Колико је унутра само шуме ветар натерао! Келија је имала једно мало прозорче а унутра нити сто, ни столица, ни фуруна, ништа, апсолутно ништа. Само та шума што је нагурана, па мирише, мирише не умем да ти опишем. Ни гуштер, ни змија а лети смо то разбијале. Ништа нема! Задивљење! После не знам колико година, прешла сам у Наупаре и тамо видела мати Диодору. Дошла је код игуманије да се опросте када је пошла за Бугарску. Памтим игуманија јој тад каже: нећемо моћи више да се видимо, да се састављамо. Зато да се опростимо и да завршавамо свој живот. Моја игуманија је умрла пет-шест година пре оца Tимотија. Све те сестре умреше једино сам ја остала од старог монаштва. И Аквилина, ова што лежи. Има и једна, две у Свети Роман. Све то помрло.

Утом треснуше врата из ходника. Мати Ангелина се трже и прену из својих сећања:

Сл. 10. Стевица
- Јулија оставља промају. Све ме страх. Рекох јој ономад: све ћеш да поразбијаш. Није са живцима добро. Не вреди ти ни да причаш ни да вичеш. Сад каже: ћу да једем, сад каже: нећу. Живци кад се не сачувају... Најстрашније кад је човек у главу болестан. Онако, све знаш кад те боли и можеш Богу да се молиш непрестано... Тако ти је то Жељко, живот манастирски је много леп ко воли. Ко не воли, ништа му не вреди. Долазе и овде код нас ал све то некако лабаво. Кажем једном: немаш дисциплину нимало. Не вреди ти да се преправљаш, те господски, те овако, те онако. Основно ти је да знаш пред људима о Богу да сведочиш, а не да се млатиш, да причаш једно, друго. Не треба ти то ништа. Те не ваља му игуман, те не ваља ово, не ваља му оно. Кажем му: ко не ваља, нека не ваља а ти ћути. Свако ће за себе кад се пође на онај свет. Нит ћу ја за тебе да одговарам, нити ти за мене. Нит има дружба, нити мајка, нити отац, само гола душица што је зарадила... Памтим кад смо отишли у свети Роман. Тамо је био неки неуредан игуман а био и један много стари калуђер и све се клањао пред нама монахињама што смо дошле да обновимо манастир: анђели моји, анђели моји – тако нам је причао – како сте све уредиле, како сте цркву уредиле, како кандила горе по цео дан пред Мајку Божју и Спаситеља! Ја много пут наводим то: тај стари монах сто седам година живео, без наочара читао новине, а он никад није рекао да његов игуман не ваља, да ништа не вреди... Жељко, није свако за монаштво. А ко пође тим монашким путем па га остави, боље да се није родио. Нико се није похвалио ко је из манастира изашао. Сећам се, из куће мати Дарије био један дечко. Стеван се тај звао, унук јој се пада. Дошао у манастир одмах из основне школе. Они му бранише: немој, немој, нека мало. А он оће одмах и ту се замонашио. Дадоше му име Јован. Постао је ђакон. Леп је био, лепо је служио, лепо певао, то је невероватно било. Са игуманом служи и кад се он попне на амвон и каже: благослови владико, чини ми се, небо се отвара. И до војске лепо беше, ал после из војске, не хте да дође у манастир. Баци и подризник и све. И тако је тешко прошао у животу, не дај Боже никоме. Страшно се намучио. Не знам да ли је дочекао четрдесет година, рак му је био у грлу и тешке муке су биле да му душа из тела изађе.

Стара Ангелина је причала о њему без имало осуде, са пуно туге и саосећања. Стевица је био омиљено манастирско дете које се брзоплето попело на црквени амвон а потом се с њега оклизнуло у бездан великих невоља и искушења. Питах је да ли памти владику Јована:

Сл. 11. Владика Јован Илић
- Памтим га, он ме монашио и први пут и други пут. Овако се тресао кад је последњи пут у Свети Роман дошао. Ти не знаш Јована и Добривоја, то су му унуци. Отац им се звао Воја, он је владикин син. Владика Јован је прво био свештеник, није био монах. Знао је да каже: ја поповске чивије знам, а монашки живот слабо знам. Велики је био. Велики је духовник био. Каже овако: монаху ништа не треба више, само нека зна „Оче наш“ да прочита али да ћути, да не суди никога, да ради по благослову и да се влада по благослову, манастирски како треба. Ништа му не треба нека велика књига да чита и да зна. А он је много знао. Како кога замонаши цело житије исприча о светитељу чије име монах понесе. Монашиле смо се тада по три, четири сестре. И онда, нас три кад је монашио, матушка каже: ајде и Драгића да монашимо. Каже владика: ајд`. Тако су и Дионисија са нама замонашили. Био је много вредан, све је радио са сестрама, ђубре носио, чистио шталу. Ту је у Дивљани и јеромонах постао и ишао по парохије. Ал тад ђаво једну сестру превари, начини је да изађе из манастира. А најспособнија је била, за пример свима: за читање, за кухињске ствари, за све могуће. И нико од нас није знао што она оће из манастира да изађе. А уствари спанђала се била са једног шумара бесног. И онда почело тамо у свету да причају о томе. Причали су и Дионисију кад је ишао по парохије ал он то није хтео у манастиру да каже. Није хтео да прича. А што и да прича? Отворите очи сами! И кад се дознало матушка се на њега много наљутила и решила да га пребаци горе у Висок на извесно време па да се после врати у Дивљану. Ал он њој тада каже: више никад у Дивљану нећ` се вратим. Плакале смо, ми сестре за Дионисијем, плакале. Па живели смо ко браћа и сестре рођени. И он је много плакао и ми смо много плакале. Волели смо га а и он нас. Али на правди Бога је изашао из манастира и ето Бог колко га помого! Кад је из Висока сишао доле у Липовац ништа није имало, ни врата, ни прозори, све уништено било. И ево како је све Дионисије то уредио. Па оно да не зна човек где пре да гледа! После су и његове три сестре прешле код њега. Тад је владику Јована мењао владика жички Василије и он лепо послао акт матушки да Дионисијеве сестре иду код Дионисија. Е тад смо се уништили од плакања. И одоше оне лепо а ми остадосмо и Дивљана остаде. Ево и дан данас, нема никој и ништа...

- А владику Василија, јеси ли и њега знала? И он је Пироћанац... – питах је.

Сл. 12. Владика Василије Костић
- Како не знам! Возила сам га у фијакер кад је требао да дође у Дивљану, дватрипут. Он ти је био, не може бољи да буде. Памтим кад је једном у манастиру завладала неслога. Чудо неко, издавање, појавили се неки бушкачи. И игуманија њега позове у манастир, ваљда је тад још био монах, да он испита ствари. Каже му игуманија: сад ја да кажем тај не ваља, овај не ваља, владика ће каже: не ваљаш ти. Зато нећу ја ништа да причам него ти дођи и испитај. И дође владика ту неко време и само ћути. Неутралац био. Ћутао и гледао шта се ради, ко је крив, ко је прав. Ништа није говорио. После само отиде код владике Јована и каже му: тај, тај и тај, из манастира мора да се избаце. После је постало као рај, песма... Он је као владика жички мењао нашег старог владику Јована. Кад дође, волео је са сестрама да прича. Сећам се кад су комунисти доле, до капије, посадили задружни кукуруз и немаш где да истераш стоку. А коња смо имали, краве, овце. Имала сам десет брава. И ја му тад кажем: Просвећени, јел је грех да уђем ја овде у ову њиву и да узмем нешто за стоку, нешто зелено? А он каже: грех је ако не узмеш. Ја тад узмем џак па наломим кукурузе, донесем а коњи побеснеше. Не дајем им сваки дан кукуруз. Каже ми после та сестра што је била опасник, Митродора: немој сваки дан, коњи могу да побесне. Јер после, кад их упрегнемо не мож да их задржимо, овак`а им леђа! Ја једанпут узду метула, натеглим што више може, јаке ми руке, али не могу јој ништа, толико она рипала увис. Не смеш па много ни да га храниш... Тако ми је владика тад причао, да узмемо, ако су они сејали. Али не кад они виде, да нас не туже. Било је и међу тим комунистима добрих који су хтели манастир да помогну. Био један што је чувао краве и све ми причао шта ти њини директори и шефови кажу за нас и за нашу стоку. Ја после дођем код игуманије па испричам. Имало је и код њих људи...

...

Сл. 13. Слика са последњег сусрета
Након пет година опет сам дошао у Дивљану код мати Ангелине. Затекао сам је како непомично седи у својој келији и гледа замишљено, негде далеко, кроз зидове и одаје новога конака. Подсетила ме на путника који, чекајући одоцнели воз, по стоти пут у својим мислима пребира по пртљагу и џеповима проверавајући да ли је све понето и на свом месту: карта, новац, чиста одећа... Обрадовала ми се и одмах почела да прича о свом скором одласку. Показа ми на зиду једну урамљену и избледелу икону од папира коју је давно, на своје прво монашење, добила од владике:

- Рекла сам Серафиму: немој да је оставите, метите је у ковчег, сад кад умрем. А он ми каже: еј, ће метем онако лепу икону у сандук. Шали се...

Тад се и сама осмехну а и мени би смешно, навикао сам се на тај калуђерски црни хумор. Причала ми је тада још нешто о Рускињама, о владики Јовану, поменула је гробља неких незнаних дивљанских мученика, калуђера и свештеника на која је сасвим случајно наилазила шетајући по шуми. Питала ме и за Саву, мог нејаког синчића, и признаде да је много плакала због њега... Поздрависмо се баш као пред растанак, пред одлазак на далеки пут. Непуна два месеца касније невидљиви воз стигао је на дивљански перон. Мати Ангелина се упокојила у рану зору, на Благовести.

Око њеног уснулог тела окупило се много монаха, свештеника, људи који су је познавали и волели. Поп Раша је дуго набрајао старе дивљанске монахиње, вредне пчелице Христове а о њој, последњој, исприча да је дошла у манастир у време прогона, да је са шеснаест година била довољно храбра да донесе чврсту и стамену одлуку и узме живот у своје руке, рече и да данас такве решености у људима нема те се зато живот са нама дуго и често поиграва... Ту, у храму светог Димитрија, размишљао сам о томе како нам нестају ти стари калуђери који су, иза своје помало дивље нарави и увежбаног мркогледа, вешто сакривали своје анђеоске душе. Све је мање тих пчела и витезова а све више нас, слабих и устрашених, од живота проиграних... Све је више и „лудака“, како је мати Ангелина једном речју описивала дрзнике, насилнике, безбожнике, лажне и лицемерне хришћане свих времена и племена. Мораће, изгледа, сама с њима да се обрачунава, та невидљива рука, што сваког лета разгони облаке под Сувом планином.


Пише. Жељко Перовић
Из књиге: Писма из Малог Јерусалима



[1] Ове речи мати Ангелине потврдила ми је и десетак година млађа темачка игуманија Ефросинија: „Много смо се волели. То нигде више на свету нисам видела. То је била она права Христова љубав, да би дао око за брата. Оне једва чекају да затворе краве и овце да дотрче код нас у њиву. А ми, овако их дочекамо раширених руку. Нигде то више нема. Кад је владика одредио Ангелину да иде у Мрзеницу пошто тамо само две сетре биле а народ много долазио, леле, ми смо кукале тад по дрворишту, литургију не можемо да сачекамо да заврши. То је кукање у глас било. Какви, да нам сестра отидне из манастира. И матушка каже: Преосвећени, сестре ће да поцркају, ја не знам шта да ви кажем, ја оно не могу да гледам. И он је онда оставио. Исплакале смо тад да Ангелина остане. Много смо се волели, шалили, радовали. Много је било лепо.“


Фото: 1, 2, Јована Николић / 3, 4, 5, 6, 10, Јован В. Илић / 8, Михајло Лазаревић / 7, Бобан Ставрић / 9, afon-ru.com / 11, 12, „Епископи Пироћанци“, прав. удруж. „Владика Василије“ / 13, Жељко Перовић.

5 коментара:

  1. Mati Angelina, vecnaja pamjat!
    Za mesec i po, u Manastiru s njom, ispunila je prazninu u mom zivotu. Krhka a snazna,duhovita,topla...
    Mati nasa draga, andjeli s tobom!

    ОдговориИзбриши
  2. Vecnaja pamjat nasoj mati Angelini!
    Andjeo si bila na zemlji,molila se za nas gresne do zadnjeg dana.
    U mojim si molitvama mati!

    ОдговориИзбриши
  3. Vecnaja pamjat mati Angelini i ocu Timoteju koga sam imao cast i blagodet da upoznam oktobra 90 u metohu manastira Hilandar Kakovu prilikom posete Svetoj Gori.

    ОдговориИзбриши
  4. Здраво, моје име је Нира. Годинама сам била у вези са Андерсоном, али он је раскинуо са мном. Покушао сам све што сам могао да га вратим, али све је било узалуд. Заиста сам га желео назад због љубави коју гајим према њему. Молио сам га за све, обећавао, али је он одбио. Објаснио сам свој проблем својој пријатељици, а она ми је предложила да контактирам бацача чини који би ми могао помоћи да бацим чини да га вратим. Иако никада нисам веровао у чаролије, нисам имао другог избора него да покушам. Зато сам послао имејл чаролију и он ме је уверио да ће све бити у реду за три дана и да ће ми се бивши вратити. Зачудо, то се догодило другог дана око 16 часова. Бивши ме назвао, извинио се за све и рекао да жели да се вратим јер ме толико воли. Био сам тако срећан и вратио сам се код њега. Поново смо почели да живимо срећно заједно. Обећао сам свима које знам и који имају проблем у вези да ћу их упутити на једног правог и моћног чаролија који ми је помогао са мојим проблемом. Ако вам је потребна његова помоћ, можете му послати е-пошту на бабавалевисеман01@гмаил.цом Он нуди разне врсте чини, укључујући љубавне чини, изгубљене љубавне чини, разводе, бракове, везивање, разбијање чини, протеривање вољене особе из прошлости , чаролије за унапређење посла, чаролије задовољства и лек за све болести од којих патите. Контактирајте га за трајно решење за сваки проблем који имате.
    преко бабавалевисеман01@гмаил.цом ВхатсАпп +2348136951551 вибер: +2348136951551

    ОдговориИзбриши
  5. здраво свима, овде сам да поделим мало сведочанства. Моје име је Наоми Самуел, имам 40 година, удала сам се са 31, имам само једно дете и живела сам срећно до краја живота. После годину дана брака мој муж је постао тако чудан и не разумем баш шта се дешава, он је препун од куће до друге жене, толико га волим да и не сањам да ћу га изгубити, дајем све од себе да будем сигуран муж ми се враћа, али све без помоћи, плачући и плачући тражећи помоћ, причала сам о томе са његовом породицом али нисам добила одговор. Тако је моја најбоља пријатељица Ана Јохансон обећала да ће ми помоћи. Причала ми је о човеку по имену др Апата, рекла ми је да је он велики човек и прави човек коме се може веровати и да нема никакве везе са љубавним проблемима које не може да реши и рекла ми је како је помогао безбројним људима у обнављању њиховог односа. Био сам заиста убеђен, брзо сам контактирао његову мејл адресу, драпата4@гмаил.цом или његов ВхатсАпп/вибер са тим бројем (+447307347648). Објаснио сам му све своје проблеме, рекао ми је да не морам да бринем да ће сви моји проблеми бити одмах решени. Рекао ми је шта да радим да вратим мужа, а ја сам то рекла, рекао је да ће се после 3 дана мој муж вратити и почети да моли, и то се заиста догодило како је рекао, била сам веома изненађена, то је тако невероватно. Слава нашег односа са Богом је сада веома блиска и обоје живимо срећно до краја живота. Ако наиђете на сличан проблем, одмах га контактирајте и решите проблем једном заувек. И ја сам живи сведок..

    ОдговориИзбриши