Прекара ли се дрен, и прец’вту ли шевтелије и
праскове, узеленеју ли се и ушаренеју ли се башче, а оно почне
да ти се, на помалко, како шаренеје уочи, како премережује ти се час-час, па, а ти се ст’вни, а ти се
с’вне. А миризмата на тазе пролет, на земљу што се пуши, п’шче
и слешче, док ђу милује и припица младо сл’нце и
искарује њу д’ кроз сваку семку и травку, опива те и залолосује, па
ти дојде да како палашче јурнеш у круг и вачаш си опашку у
ветар од пус бес и радос. А да те пита некој ешто - нема да
умејеш да му речеш. Дојде си ти, тека, од саму себе, па се
надујеш од милос и убавињу, па че прснеш како лешник. Што
оратеше Балабан, наленсиш се ко пијана снаа. А на пијану снау
сви девери мили, па тека и на теб. Све ти убаво и мило.
А ка дојдеше Ускрс, ноч и тишину преди зору разбију црквена звона, па јед’н звук друђи с’стиса. Па час
јети, а час, како гргутаво трепти. Па се одигне како магла одземи
к’мто небо и плизне по ваздух како зејтин по воду, па се
тићемка сјури нанадоле. Или се па, како перце оди гугутку
пол’к врне наземи и исп’лни ти срце, па ти се душата дорима
усмивује од радос.
А ка се задњити звук изгуби к’мто Сарл’к, и ти га
више не чујеш, само га још осечеш, како да ти свни под груди,
и усверена славујчетија там’н почну па да проповују, и
само пламик оди свечете како свиткавци пробива т’вницу и греје душу и ноч около црквуту, грмне црквени хор: “Христос воскресе из мертвих”. А у теб све васкрсне од милос,
и знајеш да више неси сам, да “све што живи и дише
слави Господа”, и да и твојити пламик има свој си удел у
овуја заједничку славу и песму.
И, док се с’виња и сл’нце изгрева, из домове и вурње
се шири и овива цел град благ мирис на жежак леб,
печења, манџе и месеније спремне за празнични ручкове.
Сокаци, авлије и домови измијени и умерисани како невеста
пред венчање. А у “Национал” и “Еснаф” приводи се до крај
спремање за нач’шњу забаву. По газде, че иду у “Еснаф”. А
у “Национал” и довечер че улезне у свечану аљину сас
праву, ж’лту ружу заћитена, једна од сестрете на Јоцу
Аризана. И сви че гледају у њу и че се питују одкуде са, у овоја
насметено време, права ружа. Само баба Јерина Аризанова, мајћа њу, че знаје с коју муку је целу јесен и зиму пестувала ружуту у саксију
у кујну поди прозор, само да би њој черка била најубава на
забаву. И да сви у њу и у ружуту гледају.
А старити Бошњаковић че запоје:
С’вну сл’нце, огреја ни лице,
с’вну Ускрс ускрсну ни душа.
Че седнемо винце да пинемо,
кој уз совру, кој ли па у оро.
Моја Мара с девојће у оро,
а ја че њу будем коловођа.
А теб ти срцето играје како пламик на добру рећију, и
не гаси се док не догори до ич!
Мирјана Јонић Игић
Илустрација 1: Зоран Зарић, уље на платну, "Богородица Љевишка"
Илустрација 2 и 3: Васкрс у старом Пироту (М. Ј. Игић)
Илустрација 2 и 3: Васкрс у старом Пироту (М. Ј. Игић)
Нема коментара:
Постави коментар